onsdag 27. august 2014

Kapitell 1

Småspørsmål og kapittelspørsmål til horisonter 
1. Faget religion og etikk består av religioner, livssyn, filosofi og etikk.

2. Det som kjennetegner Norge som et pluralistisk samfunn er at Norge er et samfunn med religions- og livssynsmangfold. Det er en stor andel av Norges befolkning som ikke tilhører noen religiøs organisasjon eller livssynsorganisasjon.

3. Det er flere grunner for faget religion og etikk. Faget hjelper med å få en dypere forståelse. Samtidig som faget vil hjelpe med en bredere toleranse.

1. Et livssyn er en overordnet og felles benevnelse på hva ett menneske velger å tro på i livet og om verden. Hvilket livssyn man har handler om sin virkelighetsoppfatning, menneskeoppfatning og verdioppfatning. Dette betyr at man har sin egen oppfatning om religion og etikk.

2. En virkelighetsoppfatning inneholder en forståelse av både tid og rom. Med dette menes det at hva vi tenker er virkelig, altså hva vi velger å tro på. For å ha en virkelighetsoppfatning må man ha forståelse av både tidsaspekt og rommet. F eksempel jeg tror jeg skal se på fotballkamp etterpå. Kampen varer i 90 minutter og er spilles i England.

3. Der er Forskjell på etikk og moral. Moralen sier hva som er rett og galt å gjøre. Moralen vil også kunne kalles normer. Etikk handler om hvorfor en handling er rett eller gal. Det er etikken som begrunner moralen.
Moralen også kalt normer er laget av oss mennesker og bestemmer hva som er rett og galt. Normer vil kunne endre seg over tid, hva som er rett og galt nå trenger nødvendigvis ikke å være dette om hundre år.  Normer vil derfor være beskyttende for bestemte verdier samfunnet har. En moralsk norm vi har er for eksempel  du må ikke stjele.

1. Med et utenfraperspektiv menes det når vi ser noe vi selv ikke er en del av som en tilskuer. Det en opplever i et utenfraperspektiv kan være svært så forskjellig som et innenfraperspektiv. Dette kan vi se når det er en som ber i en kirke. En som ser i et utenfraperspektiv på en som ber vil se en person med hendene samlet uten nødvendigvis skjønne hvorfor. Med et innenfraperspektiv vil personen se sin situasjon innenfra. En person vil kunne selv se og skjønne hvorfor man gjør som man gjør, men ikke se det i en annens perspektiv. Det vil derfor ofte være lurt å trekke litt tilbake for å få et annet perspektiv.

2. En substansiell religionsdefinisjon er en definisjon som knyttes til tro på gud og guder og legger vekt på det hellige.                       

3. Det hellige er det som er helt annerledes, ifølge Rudolf Otto

1. En funksjonell religionsdefinisjon legger vekt på livsmening og identitet, fellesskap og tilhørighet, stabilitet og forandring.

2. Fenomenet religion kan imøtekomme troen på å frigjøre seg fra en låst situasjon, inspirasjon og veiledning.

3. Styrken ved funksjonelle religionsdefinisjoner er at de år frem betydningen for enkeltmennesker, grupper og samfunn. Svakheten er at den kan bli for åpen og vid, samtidig vil den ha problemer å svare på fenomenet religion. Substansielle religionsdefinisjoner er presise og beskriver det spesifikt religiøse. Svakheten er at noen religioner over sees.

1. De sju religionsdefinisjonene står på s 23

2. Definisjonsmakt er den makten man får ut av en viss definisjon. En slik makt kan sees ved foreksempel å ha en utdannelse som administrasjon og ledelse. Man vil derfor å makt i form av utdanningen. Når det gjelder kjønn og religion har ofte lederne innat i de størrste religionene vært menn. Dette betyr at kvinnene ofte har blitt diskriminert og mennene har fått styre som de selv ønsker.

3. Et rite er en religiøs handling som ofte består av flere ritualer. Myte er en kulturell eller religiøs fortelling. Mystikk er en personlig, subjektiv og direkte opplevelse av det guddommelige. En sekt er et tro eller menings samfunn som har skilt seg fra et herskende samfunn.

4. Normativ religion er en religion som legger vekt på handlinger. Folkelig religion er religion som utvikler seg fra de tradisjonelle religiøse institusjonene.

1. Det er ulike måter å dele inn religioner med gudstro og opprinnelse, nasjonalreligioner og verdensreligioner, skriftreligioner og skriftløse religioner.

2. Vi står ovenfor en rekke utfordringer når vi skal dele inn religioner. Ofte blir det vanskelig å finne forskjellen på religionene. Samtidig blir verden mer og mer pluralistisk og et mangfold av livssyn og religioner går over hverandre. Dette betyr at inndelingen og sammenlikningen av religioner blir vanskeligere.

3. De viktigste utfordringene vi står ovenfor er i hovedsak forbundet med det jeg nevnte i oppgave 2.

1. Det som kjennetegner religiøs søken i vårt samfunn i dag er at denne har blitt mer personlig og individuell enn før da den var mer samlet som en gruppe. Dette kommer av egenerfaringen og viljen til å utvikle seg.

2. Den religiøse søken innenfor etablerte religioner i dag skjer ved rituelle og estetiske inntrykk. Disse vil ofte være handlingsorienterte, kroppslige og appellere til sansene.

3. Nyreligiøsitet er mangfoldet av religioner utenfor de etablerte religionenen.


4. Viktige sider ved New Age er at de har et holistisk perspektiv som betyr at alle ting henger sammen. Samtidig  har de en østlig tenkning om karma og reinkarnasjon. Øvelser som blir benyttet er Yoga Tai Chi og mindfulness. Samtidig tror de har de en alternativ tankegang når det gjelder hjelpere som skal hjelpe dem  deres liv. Som Jesus, engler, dyr og døde er en del av. Nypagagismen dyrker andre guder og blir kalt hedninger. Her er økologi og naturvern er profilert i nypaganismen. Ritualene endrer seg etter årstidene. Nypagagismen finnes i mange ulike former deriblant wicca.

Fordypningsoppgaver

 1. a Formålet med RLE faget er å bidra til kunnskap om og respekt for ulike religiøse, livsynsmessige og etiske ståsteder i lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv. Samtidig skal faget bidra til å utvikle en større kompetanse innenfor religioner, livssyn og filosofiske retninger

b Diskuter selv

c De ulike verbene i planen er redegjøre, sammenlikne, presentere, forklare og drøfte.

2. Før jeg går inn på relgionsdefinisjonene på s 19 nevner jeg kort hva en substansiell og funksjonell relgionsdefinisjon er. En substansiell relgionsdefinisjon er en definisjon som knyttes til tro på gud og guder og legger vekt på det hellige En funksjonell religionsdefinisjon er en definisjon som handler om at der det har vært mennesker vil det også gro fram religioner. Dette betyr at funksjonelle religonsdefinisjoner blir sett på ifra ett utenfra perspektiv og vil vektlegge hvilke behov, virkninger og  funksjon religionen vil ha. Funksjonelle religionsdefinisjoner får frem betydningen religion har for enkeltmennesker, grupper og samfunn.  
Tilbake til religionsdefinisjonene på s 19 vil jeg si at at definisjon 1 er funksjonell, definisjon 2 er substansiell og definisjon 3 er en blanding mellom substansiell og funksjonell definisjon.

3. At en religion har ulike dimensjoner betyr at den vil ha flere sider som forteller hvordan religionen er. Dersom noen av disse sidene ikke blir belyst vil beskrivelsen av religionen sees på som mangelfull. Mange myter og fordommer av religioner oppstår grunnet dette. Dette kan vi se når en hindu ofrer til gudene sine, men som også som skal bidra til å holde verden på plass. Smart har pekt på sju dimensjoner som kan hjelpe oss å forstå et religiøst liv se s 23.                

4. Gruppearbeid i klassen

5. Hvis vi knytter religion til behov for livs mening vil dette kunne dekkes på flere måter i Norge selv om dette ikke er religion.Human-etisk forbund er et livssynssamfunn også kalt human-etikk. De siste årene har det vært en stor framvekst i medlemmer i slike livssynssamfunn og human-etisk forbund er nok det beste eksempelet. Hvis vi skal se på hva som er religion og ikke religion og grensegangen kan vi se dette ved fotball. Fansen nevner ofte at fotballen er dem religion selv om den i teorien ikke er det selv om de har svært store likheter.

6. Gruppeoppgave kart s 29

7. Nyreligiøsitet er navnet religionsforskerne bruker om det mangfoldige religiøse bildet utenfor de etablerte religionene. Vi kan se dette ved Kronprinsesse Martha og engelskolen hennes.  Når  det gjelder nyreligiøse uttrykk i litteratur kan vi se dette i Marthas nye bok. I den Amerikanske filmen Gangs Of New York der nye religiøse og etiske grupper bli dannet. Når det gjelder musikk kan vi se dette i "negro spirituals" som er åndelige sanger skapt av slavene i Amerika, som trolig er et utløp fra kristendommen grunnet bibelske motiver.

8. Ved alternativmessene foregår det det salg av produkter, bøker og mer. En slik messe er for de som driver med eller er interessert i alternativ medisin eller tro. Dette kan være innenfor medisin eller spirituelt som ånder eller engler. Hva dette forteller om nyreligiøsitet i dag er at vår tro er stadig i forandring og vi søker etter nye måter å forstå verden på.

9. a Når det gjelder påstanden det er allmennmenneskelig å bære fram ett offer  vil jeg mene at ja til en viss grad. Vi kan  se offergaver  i mange religioner, men også  ved gruvearbeidere som gir offer for en trygg arbeidsdag. Offer vil være allmennmenneskelig så lenge ikke offergaven blir for  stor. Det finnes forskjellige måter å gi offergaver på noen gir dyre blod  og andre frukt eller smykker.Samtidig så kan man på en måte se at "vanlige folk" gir offergaver daglig. Man betaler bistand samtidig gir man til tiggere på gata.     

b Lysning på gravene er først og fremst et tegn for respekt ovenfor de døde. Dette kan også sees på som et uttrykk som en religiøs handling. Å sette ett lys på graven er en religiøs tradisjon innenfor mange religioner og vil derfor ofte kunne være en form for å uttrykke sin religiøsitet.                                                                                  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar